söndag 20 april 2014

Stackars blomma

När jag först var uppe och inspekterade alla vattenläckor och annat elände så tänkte jag "Jobbigt" och "Dyrt", men det var först när jag noterade blommorna som jag blev riktigt ledsen. Förr fanns här förstås massor med blommor, men när det blev en ren sommarsuga så sållades de flesta bort. Kvar blev ett fåtal die-hards med en gammal julkaktus som grand old lady. Den hade min farmor med sig till huset när hon kom hit ca. 1920, och sedan dess har den alltså stått här i nöd och överflöd i nästan 100 år. Ända till nu. Nu hängde den som en våt trasa och var bara så sorglig.


Nu skulle blommorna förpassas ut till komposten och jag stannade till för att ta ett sista foto ...

... och började plocka lite med den stackars trasan, då upptäckte jag något intressant. Ett par blad som verkade leva!


Efter upprensning och borttagning av ruttna delar så återstod inte mycket, men lite hoppfullt känns det ändå!

1 kommentar:

  1. Kan notera att i slutet av juli så lever den fortfarande och har till och med börjat få ett tredje blad.

    SvaraRadera