fredag 3 april 2015

Långfredag

Fortfarande lite vinter här.
Dags för påsk på Näset. För oss och för åtskilliga andra. Länge sedan sist det var så mycket folk i stugorna häromkring. Hos Cornelia var det full fart. Jag var tvungen att dokumentera trängseln. Mer folk på hennes veranda än vad som en vanlig vardag finns inom en mils radie.


Ett ansikte saknas dock i byn. Den alltid så levande Ingrid Arnesson gick bort för en vecka sedan. Arnessons är de sista åretruntboende här och det kommer att bli förfärligt tyst utan henne, inte minst för hennes make.

Hemma i huset plockar jag fram den gamla familjebibeln. Med en sådan bibel, kommen från min farfars släkt uppe i Fjällsjö-Sil, kan till och med jag känna mig en smula religiös.


Någon har en gång för länge sedan kommenterat vår dödlighet på sista sidan.
Annars är det mest llite småsaker att stå i. Lillstugan ska "eldas upp" innan syrrans familj kommer fram ikväll. Stallporten måste hackas fram. Man skulle kunna plocka fram motorsågen och röja lite ... men det är ju långfredag!

Någon gång måste vi sätta upp rasskydd ovanför porten ...

Allt gott! Vi hörs snart igen.




1 kommentar:

  1. Fantastiskt mycket folk var det! Och så glada vi ser ut *S*

    SvaraRadera