tisdag 11 augusti 2015

Tillbaka i Uppsala

Så har vi lämnat våra gamla hus till räven och kråkorna för resten av sommaren.


En del hanns med - lite staket och lite fönsterfix, gräset slaget, Storsylen bestigen, ett par boddörrar inoljade ...

Jag exprimenterade med Roslagsmahogny. En blandning av lika delar tjära, linolja och terpentin. Men det blev lite konstigt. Tjäran ville inte lösa sig ordentligt. Det var bara de mest lättflyktiga fraktionerna av tjäran som löste sig. Kvar blev en riktigt seg smet. Såg sedan att jag skulle ha blandat i terpentinet sist, men jag vet inte om det hade hjälpt. Jag provade att blanda restsmeten i ren linolja och fick samma fenomen. En del löste sig och kvar blev en gröt av nästan hårda tjärklumpar. Jag får forska vidare nästa sommar.

Som en adrenalinhöjande avslutning på vistelsen så bokade vi in en dag på Järvsö Down Hill - terrängslalom med cykel, typ. Det var lite humor på sätt och vis. Beskåda följande före och efter-bilder.

Före
Efter
Men må ingen skugga falla på Järvsö Bergcykel Park. Vi visste vad vi gav oss in på! Men man ska nog inte hålla på med sånt här när man är över 50 ...

Vi kommer tillbaka i höst och jordfäster lilla mamma i familjegraven.


2 kommentarer:

  1. Nej, men kära nån?! Det där ser inte nåt vidare ut. Hoppas att det var väldigt kul, så att det var värt det!

    SvaraRadera
  2. Mja, jag lär inte prova igen, om man sager så ... :)
    Jag lämnar nog den aktiviteten till folk under 50, med elastisk benstomme!

    SvaraRadera