fredag 14 juli 2017

Borde jag köpa en traktor?


Näset är ett arbetsläger! Ett mycket vackert arbetsläger med god mat och gott sällskap, men ändå ett arbetsläger. Men har man bara rätt inställning så är det skoj att arbeta. Det är bara lite trist att ständigt halka efter. Inkommande arbetsuppgifter är fler än utförda arbetsuppgifter helt enkelt. Jag borde alltså försöka rationalisera mitt arbete för att få mer jobb gjort. Men det är lite svårt för mig. Jag tenderar alltid att göra det svårt för mig. Vara överdrivet noggrann. Göra saker själv i stället för att hyra in hjälp (nå, det är ändå inte det lättaste här ute i obygden). Göra saker på ett opraktiskt sätt eftersom jag inte ids eller vill ta mig tid att lära mig göra rätt eller skaffa vettiga grejor.

En sak jag verkligen skulle vilja sköta bättre är ängarna kring gården. Det blir så vackert när de är slagna. Plötsligt ser gården ut som en riktig bondgård. Men att slå och samla ihop det slagna och frakta bort det ... uj vilket hästjobb! 
Sen har skogen krupit in på lägdorna. Den vill jag pressa tillbaka till de gamla gränserna och röja bort skogsridån mot sjön. Fälla träden är ok sen jag skaffade motorsåg, men det mesta jobbet återstår ändå - att göra av med virket. Enda chansen idag är att kvista och såga upp stammen i vedklampar som man fraktar bort med handkraft eller möjligen skottkärra. Grenarna kan man elda på plats, men stammarna är för svåreldade. Inte riktigt genomförbart när det är bortåt hundra träd!


Så är det inte så att jag behöver en traktor? Eller kanske en fyrhjuling! Med en slåtterbalk och en släpkärra så skulle vi kunna slå alla ängarna och ha en chans att samla ihop en del höet dessutom, så att det blir fina blomsterängar med tiden. Sen skulle man kunna transportera hela trädstammar också, och då skulle vi kunna börja röja skog på allvar.

Typiska traktorjobb, men en fyrhjuling kan ju vara skojig också. Den kan man använda för att dra uppåt skogsbilvägarna för att plocka bär t ex. Sen har jag ingen aning om hur man sköter en traktor. En fyrhjuling är ju ungefär som en bil, men en traktor har hydraulik och konstiga drivsystem som ska skötas om. Man är ju inte så tekniskt lagd ...


Nu är det ju inte gratis direkt även om man köper begagnat. Vissa i familjen tycker inte att det är helt vettigt att lägga ut 10 000-tals kronor för något man använder några få timmar om året så det lär väl inte bli något när allt kommer omkring.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar