måndag 26 oktober 2020

Stänga huset

Innan snön kommer är det bra om man lyckats räfsa alla löv. Vi har ganska många löv att räfsa. Gott om björk på tomten. Och rönn och lönn och till och med en ek. Vi tog alltså en långhelg och åkte upp i mitten av oktober för att räfsa, städa upp och stänga huset för vintern (stäng av vattnet, ställa in extra element i köket och så). När vi ändå var i farten gjorde vi lite avverkningar och om man avverkar så får man elda också.

Avverkningar

Jag bestämmer mig för att lägga lite tid på att få bort träd som invaderat ängarna. Först och främst bort mot smedjan.


Herr Tall uppskattar inte projektet.

En stor björk och en tall ute på ängen var bortåt förtio år gamla medan ett par mindre tallar framför smedjan var 31 och 33 år gamla. Jag röjer också en trädfri gata ut mot sjön väster om gården, ute på de gamla myrängarna och tar ned ett par granar bortanför logen där ängen svänger iväg.

Träd som står öppet får yviga grenverk. Bara en av tallarnas grenar räckte till en rejäl brasa.

Dagen efter - Björn vaktar elden som en gammal buddistmunk,

Smått och gott

En stilla höstdag.

Hur många sorters svamp växer det här då?

Lite väl optimistisk framfart med fyrhjulingen av Ulf. Men ett par rejäla hävstänger räddade situationen.

Ann lärde sig köra röjsåg för att röja bort hallonsnåren kring resterna av den gamla ängsladan.

Första snön

På söndagen var världen plötsligt vit. Som tur var hade vi hunnit räfsa det som skulle räfsas så vi kunde njuta av lanskapets nya skrud.

Ännu en fin höstdag


Ann far ut och luftar Bettan.

Snön underlättade nygmmal timmertransport med fyrhjuling och en gammal vedkälke som Rune tillverkat en gång i tiden. Det var för sånt här som jag skaffade fyrhjulingen, men vi behöver nog uppgradera lastmöjligheterna för att göra det lite rationellare.


Naturligtvis grillade vi. Korvarna blev helt obscent uppfläkta. Som något slags ailien-yngel eller gigantiska larver.

Ur gömmorna

En gammal sliten kniv i farfars gömmor.

Jag var nyfiken på en sliten gammal kniv som legat och skräpat i verktygslådan i köket i alla tider. För att få tips om dess historia så lade jag upp bilden på en sajt för knivintresserade. Det är skoj med forum där folk kan sina saker. Jag fick veta att den är finskproducerad mellan 1925 och 1930. Bladen var industritillverkade, sen gjordes handtag och slidor av hantverkare. Kul att veta, men jag hade nog hoppats att den var lite äldre. Till exempel från farfars äventyr i Finland 1916.


Ha det gott!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar