fredag 5 april 2013

Vårvinter

Ett litet mellanstick i min pryttelserie. Vi var ju och hälsade på gården över påsk och där var det full vinter fortfarande. Som naturaliserad Uppsalabo kände jag en återseendets glädje när jag träffade en gammal vän som jag inte träffat på länge; Vårvintern! Soliga dagar och kalla nätter. Gnistrande snö och takdropp i skön förening! Såhär års är snön i Uppsala normalt en ganska sorglig syn. När dagarna börjar bli långa och solen står högt på himlen så har snön ersatts med lera som är så kladdig som bara upplandslera kan vara. Nä, så här ska det se ut:

Lunch i solen förstås.
Lina med sparken över sjön.
På land sjönk man ned till knäna i snön, men så fort man kom ut på isen så var det som att gå på ett salsgolv.

En sån här dag behöver man ingen jacka. Men ryssmössan sitter stadigt!
Och så tänder vi en brasa igen.


2 kommentarer:

  1. Den sjön är en underbar plats att vara på, när snön bär och solen skiner!

    SvaraRadera
  2. Ja, visst är den! Mitt i vintern kan den ärligt talat vara rätt hopplös ibland, när snön pressar upp vatten på isen, så att man klafsar runt i vatten fast det är -20 och en halvmeter is!

    SvaraRadera