lördag 23 juli 2022

Fixar med riktigt uschliga fönster; del ett.

I midsomras hastade jag alltså över ladugårdens två gavelfönster. I allt väsentligt så tog jag ut bågarna ur karmarna, gjorde rent, ojade mig över hur murket det var i nederändan, dränkte allt i linolja, kittade om, grundmålade med vit lösningsmedelsburen alkydoljefärg och satte ihop allt igen.

Nu var det så dags för fönstret på baksidan och den här gången tänkte jag vara lite ordentligare. Jag hade ingen koll på konditionen. Det sitter för högt för att enkelt studeras utifrån och på insidan byggde farsan en hylla för länge sedan så att man bara ser överdelen. Jag antog dock att fönstret inte hade fått någon kärlek att tala om de senaste 50 åren i alla fall.


En ruta var trasig och en är som ni ser igenspikad. Jag tänkte lite slarvigt att den delen var väl räddningslöst förlorad någon gång så att man ersatte den med brädor, men när jag tittade närmare på saken så såg jag två gångjärn där och kom ihåg att man hade haft höns inne i ladugården en gång i tiden. De hade haft en lucka där, där de kunde gå ut och in.

Nåväl, jag monterade loss bågarna på ytterfönstret (det är dubla fönster i ladugården). Det var inte det lättaste. Först noterade jag att ena delen satt med hästskosöm - inget problem med det, men det känns ovanligt. Problematiskt var däremot att förutom de invikta spikarna och hästskosömmen hade man dessutom dragit ett par kraftiga spikar tvärs igenom fönsterbågen ... varför i allsindar? 

Notera gångjärnen
Hästskosöm!
Spik snett in från sidan
Hur ska man få ut den här då?

De där islagna spikarna var inte lätta att hantera. Rejält fastrostade i det tämligen murkna trävirket. På något vis gick det i alla fall.
Skicket var inte fullt så illa som jag fruktat. Karmunderstycket, som var riktigt dåligt på gavelfönstrena, verkar ha blivit tjärat någon gång och eftersom fönstret vetter mot norr har inte solen gått så hårt mot det. Men men, underdelen av den högra bågen (den fullstora) var inte vacker att se. Väldigt murken var den.

En ruta var som sagt trasig. Någon hade gjort en provisorisk reparation genom att stoppa in en mindre ruta bakom och staga upp med en bit list, Jag anar farsans man tager vad man haver snabbfix här. :)

 

Så försiktigt bort med det gamla kittet så gott det gick och motera ut rutorna. Ser efter om vi har några passande på lagar - efter en del letande (det finns många ställen några glasrutor kan gömma sig här på gården) så hittade en av sönerna glasförrådet. 
Till min förvåning visade sig det här fönstret ha de största rutorna på hela gården och ingen ruta i förrådet var i närheten av rätt storlek. Jag funderar på om jag ska flytta upp rutan nedanför och sätta igen den med en bit plywood. Den syns ju ändå inte inifrån, Nå, det får jag sova på. I morgon fortsätter projektet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar