tisdag 26 juli 2022

Fönsterfix; del fyra

 Så var det dags att blanda färg. Klart skojigt men lite skitigt. Testar guldockra med ca 25% zinkvitt på fönsterbågarna och titanoxid med en skvätt grön umbra på karmarna (10/1).


Färgen är både lättarbetad och dryg men den har ett stort problem Den torkar ju aldrig. Fortfarande efter tre dygn så är den fläckvis blöt.


Ett av glasen var ju trasigt och det var dags att försöka göra ett nytt. Jag övar på att få bra brottanvisningar på lite skräpglas och tycker jag får till det bra. Bara jag håller ritsaren i rätt vinkel och drar med kraft och självförtroende.


Men när jag ska dra 50 cm med linjal så funkar det förstås inte. Oklart om det var vinkeln, kraften eller självförtroendet som fallerade men havvägs så drar brottet iväg från linjen. 

Här försöker jag reparera skadan. Det går sådär, men faktiskt bra nog.

Ängslig för att glaset inte skulle passa in i det något oregelbundna hålet tog jag till lite väl stor marginal men det var ju lite turligt med tanke på missödet vid tillskärningen.

Så till slut är båda bågarna målade och kittade. Det tog åtskilliga fler dagar än vad jag hoppats (av olika orsaker) och de ska målas ett varv till men nu får de åka upp för nu kommer regnen.


Halvbra foto, men såhär blev det. Jag tror jag ska lite ljusare karmar när jag fortsätter och så vill jag nog ha en lite mer dämpad beige ton på fönsterbågarna eftersom det var vad boningshuset verkar ha haft förr.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar