måndag 25 juli 2022

Fönsterfix; del tre

I sitt lite avsides läge så har jag det här fönstret som försöksobjekt. Jag tänkte t ex prova att blanda egen förg med linolja och pigment (beställda från PaintPro.se). Jag ska testa med guldockra bågar och ljusgrå foder,

Det finns en del intressanta egenheter hos det här fönstret. Man märker att folk har joxat med det genom tiderna. Dels har vi då den igenspikade hönsluckan som inte lär ha funnits där från början eftersom man verkar ha sågat av fönsterbågen. 

Sedan har man murat igen undre hälften bakom ytterfönstret med vad som verkar vara bitar av timmer från någon knuttimring och ovanför har man satt in ett innerfönster som är en tvårutors båge, men som man lagt ned.


Det är lite svårt att se på bilden eftersom man spikat en ribba horisontellt framför innerfönstret, Kanske för att hålla det på plats.

Parallellt så började Ulf fundera på möjligheten att renovera den gamla rampen där på baksidan. Inte så mycket fråga om att renovera i o f s, bygga nytt är vad som gäller i så fall. Han började med att gräva ut den lilla kulle som var kvar av jorddelen av rampen för att se om den skulle gå att bygga om. Den visade sig bestå av en blandning av större rullstenar från åsen, några trasiga tegelstenar och ett gäng oregelbundna skrovliga stenar av oklart ursprung. Jag kan tänka mig att det är rester från när man högg till grundstenarna till ladugården.


Han gjorde några fruktlösa försök att kallmura en bättre ramp av stenarna, men det funkade inget vidare så det får väl fortsätta vara en amorf hög.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar